Een lezenswaarsige blog gewijd aan mijn nieuwe handbike, de Quickie Attitude. Hoe blij ik er mee was en ben! Dat ding geeft me mijn vrijheid, anders kom ik gewoonweg bijna nergens. Ik vertelde dat mijn oude rolstoel al lang aan vervanging toe was, maar de gemeente die niet wilde vervangen. Tot ik een ongeluk kreeg en in het ziekenhuis belandde, ook hierover schreef ik een blog ‘Soap; mijn oude rolstoel kan mijn nieuwe handbike niet aan’.

Heb ik nu een nieuwe rolstoel? Ja… Ging dat snel? Nee, het leek wel alsof alles er op gebrand was het moment dat ik een stoel zou krijgen te rekken. Dat klinkt negatief, zo bedoel ik het niet. Natuurlijk ben ik dankbaar dat in Nederland dingen wat dat aan gaat best goed geregeld zijn. Maar ik ben niet standaard… Ik ben jong en beperkt en ik wil dat een hulpmiddel mij vrijheid en veiligheid biedt. Dat blijkt steeds een struikelblok. Niet alleen ik heb er mee te maken, ik hoor mede-rolstoelgenoten ook vaak mopperen. Waarom moet je als gebruiker ‘zeuren’ en ‘aan jassen trekken’ voor je een adequaat hulpmiddel krijgt? Ik was zeven maanden verder voor de rolstoel bij mij werd afgeleverd… Hoe dat zo kwam?

Ik heb een lastig lijf en ‘erger’ nog een duidelijke eigen mening en zicht op wat ik nodig heb qua rolstoel. Ik heb ervaren dat het in mijn gemeente geen pluspunt is als je weet wat je nodig hebt en dat duidelijk onderbouwd naar voren brengt.
Na het Keukentafelgesprek kwam er een adviseur van de leverancier van de gemeente om samen te bespreken wat ik nodig heb. Mijn vraag bleek gecompliceerd, er was meer expertise nodig. Dus kwam er een expert van de leverancier bij, waar ik ook een hele discussie mee heb gevoerd.

De keuze voor een rolstoel was beperkt. Ik heb alternatieve leveranciers opgegeven, maar het moest een Kuschall K-serie worden. Een andere smaak was bij wijze van vloeken in de kerk. Ik snap dat gemeenten contracten afsluiten en hoe dat werkt, maar een hulpmiddel moet de gebruiker tot dienst zijn en niet het budget van de gemeente! Ik merk dat het beleid van verschillende gemeenten er op gericht is om een aanvraag voor een hulpmiddel dat niet standaard-pakketwerk is te ontmoedigen of enorm te vertragen. Geld uitgeven is inderdaad vervelend, maar ik vind het nog vervelender om een rolstoel nodig te hebben.

Na maanden wachten kreeg ik mijn nieuwe Kuschall K-serie. Maar het lijkt wel of het op iemand anders lichaam is gebouwd. Ik zit bijvoorbeeld op in plaats van goed in mijn stoel, met spatborden die mijn heupen goed insluiten. En mijn benen steken gek uit, want de speciale rugleuning is veel te ver naar voren gemonteerd. Het voelt of ik elke seconde uit mijn stoel kan vallen. Dat kan natuurlijk allemaal verholpen worden en gelukkig is mijn verloofde nogal handig dus heeft hij veel dingen aangepast. Toch vraag ik me nog steeds af hoe het kan dat een op maat gemaakte stoel zo afwijkt  van wat je nodig hebt, terwijl een expert nota bene de dingen heeft aangegeven.

Het allergrootste obstakel blijken nog steeds mijn voorwieltjes. Ik heb altijd 4 inch soft-rol wielen gehad en was daar heel tevreden mee. Goed schokabsorberend en verder altijd fijn rollend. Nu heb ik 3 inch voorwieltjes en volgens de expert… moet ik daar makkelijk mee over straat kunnen. De praktijk is anders. Het lijken wel skatewieltjes… niet voor een rolstoel.
Ik ben met al deze dingen teruggegaan naar de leverancier. Het blijkt dat er geen grotere wielen op gemonteerd kunnen worden. Ik ben inmiddels een aantal keer blijven steken achter kleine randjes of achter een putdeksel en voorover de rolstoel uitgevallen. Dit is niet de bedoeling toch? Je moet je rolstoel kunnen vertrouwen, zeker op straat. Het is tenslotte de vervanger van je benen.

Nu lijk ik een enorme zeurpiet, maar ik ben geen negatief persoon. Ik ben blij dat ik hulpmiddelen krijg en besef dat dit in vele andere landen minder vanzelfsprekend is. Ik ben echter ook jong, kritisch en heb een heldere mening. Ik hoor van veel mensen dat zij genoegen nemen met minder, omdat de gemeente zegt niet anders te kunnen. Dat is niet waar.  Het vergt wat knowhow, maar daarvoor heb je lotgenoten. Praat er maar eens over en je zult tips en tricks genoeg krijgen. Neem niet zomaar genoegen met standaard oplossingen als je echt een maatwerk oplossing nodig hebt.
Ik pleit dan ook voor meer mensen die hun eigen mening uiten en net als ik opstaan om een goed hulpmiddel te krijgen en geen standaard werk.

Bron: Website SupportBeurs

Bekijk & lees alle columns door Rozemarijn Hijnen.

Share This

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring te geven.. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten