Honderden mensen die afhankelijk zijn van een rolstoel, scootmobiel of andere voorziening zijn de dupe van de aanhoudende problemen bij leverancier Welzorg. Het bedrijf kampt al bijna een jaar met slechte bereikbaarheid en ernstige leveringsproblemen.

Welzorg belooft beterschap, maar veel mensen met een handicap en ouderen hebben er na maandenlang wachten een hard hoofd in. Veel gemeenten overwegen hun contract met Welzorg op te zeggen, of hebben dat al gedaan.

Rolstoelen en scootmobiels
Welzorg is de op een-na-grootste leverancier van hulpmiddelen in Nederland. In de meeste gevallen vragen mensen die bijvoorbeeld een rolstoel of scootmobiel nodig hebben zo’n hulpmiddel aan bij hun gemeente. De levering en het onderhoud wordt vervolgens verzorgd door commerciële bedrijven, zoals Welzorg. Ook levert Welzorg rechtstreeks aan particulieren en zorginstellingen.

Het bedrijf werd in de jaren negentig opgericht, en levert naar eigen zeggen inmiddels aan ruim 100.000 klanten in meer dan 200 gemeenten door heel Nederland. In 2014 raakte het bedrijf eerder in opspraak wegens tekortschietende dienstverlening aan haar kwetsbare klanten. Het jaar daarop leken de problemen opgelost.

 

Nieuwe klachtenregen
In de herfst van 2015 startte Welzorg echter met een ingrijpende reorganisatie, waarbij belangrijke afdelingen van het bedrijf werden gecentraliseerd in Raamsdonksveer. Als gevolg van tegenvallers tijdens de uitvoering begon het opnieuw klachten te regenen. Alleen al in de gemeente Nijkerk werden vorig jaar 200 klachten geregistreerd.

Nijkerk is zeker niet de enige gemeente waar het klachten regent. Ook in grote gemeenten als Amsterdam, Utrecht, Amersfoort, Den Bosch en Zwolle staat de telefoon roodgloeiend. Kleinere gemeenten, die als groep in zee zijn gegaan met Welzorg, ervaren de problemen eveneens.

Een groep van zes gemeenten waaronder Oss, Uden en Veghel hebben hun contract ondanks de aanhoudende problemen nog niet opgezegd. Andere gemeenten, zoals een groep van negen Brabantse gemeenten waaronder Werkendam, Woudrichem en Etten-Leur, hebben dat inmiddels wel gedaan.

Complexer dan gedacht
Welzorg, dat sinds 2010 in handen is van auto-importeur Louwman, erkent al langer dat de dienstverlening tekort schiet. Afgelopen zomer en in november beloofde het bedrijf beterschap. Begin 2017 zou reorganisatie zijn afgerond, en de problemen opgelost. Dat is echter nog niet het geval.

Volgens directiesecretaris Michael van Nieuwkasteele bleken de problemen complexer dan gedacht. “Kennis in de hoofden van onze medewerkers werd niet voldoende overgezet in de nieuwe systemen. Ook hadden we een aantal tegenvallers in de logistiek.”

Volgens woordvoerster Ella van den Berg van Welzorg realiseert het bedrijf zich de gevolgen voor de mensen die al maanden zitten te wachten op hun rolstoel of scootmobiel, of de reparatie daarvan. “Dat betekent soms dat je niet de hond kan uitlaten of naar de winkel kan, of naar school of naar je werk. We willen de problemen zo snel mogelijk oplossen.” Volgens het bedrijf zijn er op dit moment nog vier- tot vijfhonderd klachten in behandeling.

(Bron: RTL Nieuws)

We zijn benieuwd wat uw ervaringen zijn met betrekking rot de dienstverlening van Welzorg. Geef uw ervaring hieronder weer.

 

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Share This

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring te geven.. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten